۱۳۶۰ · فیلم کوتاه
ترتیب یا بدون ترتیب
نخستین نمای فیلم، دانشآموزانی را نشان میدهد که آرام و منظم از پلهها پایین میآیند. نمای دوم همان رفتار را در قالب هجومی پرهرجومرج به تصویر میکشد. نماهای بعدی، که با کلاکت و صدای کیارستمی که میگوید «صدا، دوربین» از هم جدا میشوند، همین رفتار دوگانه را در حیاط مدرسه، در سرویس مدرسه و در ترافیک پرآشوب تهران نشان میدهند. کیارستمی این فیلم را «اثری بهراستی آموزشی» خوانده، اما بیشتر شبیه به یک حاشیه فلسفی منحصربهفرد است.
کارگردان
عباس کیارستمی
مدت
۱۷ دقیقه
کشور
ایران
فرمت
رنگی · مونو
تصاویر 






